Bezoek aan Yellowstone National Park - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Bezoek aan Yellowstone National Park - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Yellowstone National Park

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

05 September 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone

Het is geen reis naar Australië, maar toch maak ik de nodige vliegkilometers. Prijstechnisch was het aantrekkelijk om een vlucht naar Chicago te nemen met een tussenstop in London. Ik had net voldoende tijd om van het ene in het andere vliegtuig over de stappen dus van de stop in London heb ik maar heel weinig gemerkt. De gehele reis verliep voorspoedig en ook de douane was ik snel gepasseerd. Liesbeth vertrouwt inmiddels volledig om me en ook nu mag ik zelfstandig naar de stad reizen. Nadat ik de sleutel opgepikt had, heb ik snel een lekkere douche genomen en toen Liesbeth thuis kwam, zat ik fris en fruitig op het balkonnetje van een biertje te genieten.

Zaterdag deed ik rustig aan, maar Liesbeth was om kwart over vijf al op om zich klaar te maken voor de looptraining. Er stond deze ochtend 17 mijl op het programma. Om kwart voor tien was ze weer thuis en de rest van de dag deden we lekker rustig aan en hebben we ons voorbereid op de trip naar Yellowstone.
Zondagochtend vlogen we eerst van Chicago naar Denver en vandaar door naar Jackson Hole. Een plaats ten zuiden van het Nationaal Park. Binnen drie dagen tijd zaten er dus al vier vluchten op. Ik heb dus weer de nodige airmiles achter de rug. Na aankomst bij Jackson zijn we eerst het stadje gaan verkennen. Heel veel houten gebouwen (winkels en restaurantjes) die doen denken aan de western films. Helaas, waar vroeger de paarden aan een balk of waar de koetsen stonden, staan nu de hedendaagse postkoetsen. Ze ontsieren de stad, maar het hoort natuurlijk bij het toerisme, de commerciële hoofdactiviteit! We doen het ermee, maar fotograferen lukt niet best op deze manier.
Maandag zijn we al vroeg op pad. Om vijf over zeven zaten we aan het ontbijt en ruim voor acht uur zaten we al in de auto. De reis ging van Jackson Hole naar Yellowstone National Park. Bij vertrek was het mistig, maar al snel begon deze zich op te lossen en konden we mooie foto’s maken bij een prachtige zonsopkomst. Het is fris (bij vertrek 3 gr Celsius) maar in de loop van de dag wordt het best aangenaam. Zeker als je weet dat we om 18.00 uur nog buiten op het balkon van het hotel van een biertje zaten te genieten. De rit van Jackson Hole naar Yellowstone is prachtig. We stoppen diverse keren om van het uitzicht te genieten en om foto’s te maken. De zon zorgt voor extra kleur. Uiteindelijk doen we er bijna drie uur over voordat we bij onze bestemming zijn: Old Faithful. We trekken de wandelschoenen aan en gaan er direct op uit. We lopen van de ene naar de andere geiser. Dat is overigens niet moeilijk want later horen we vertellen dat er in dit gebied meer dan 150 geisers liggen. We hebben geluk want de wandeling is nog maar net begonnen of de eerste geiser laat zich meteen zien. Uiteraard wordt alles weer of foto en video vastgelegd. Het lijkt wel of alles geregisseerd is, want met behulp van tijdschema’s “hoe laat, waar, welke geiser actief zal zijn” wordt duidelijk op timetables vermeld. De aangegeven tijdstippen blijken ook nog eens behoorlijk te kloppen, das dat maak het misschien nog het meest bijzonder. Er zijn geisers die uitermate rustig zijn, maar bij meerdere worden we werkelijk op prachtige warmwaterfonteinen getrakteerd. We genieten er de gehele middag van en eindigen zoals gezegd om een uur of zes met een drankje op het balkonterras bij het hotel.

Dinsdag zijn we opnieuw vroeg op pad. Kort na acht uur verlaten we de parkeerplaats bij het hotel. We bezoeken al direct enkele geisers en bij de derde laten we ons verrassen. Het blijkt dat we niet alleen naar een geiser gaan kijken maar een ruim 3 kilometer lange wandeling leidt ons eerst naar een prachtig uitzicht en vervolgens komen we bij een mooie waterval met een toepasselijke naam: Mystic Falls. Een mooi en super actief begin van deze vakantiedag, die bovendien erg zonnig gaat worden. Het kan dan ’s-ochtends best fris geweest zijn (amper 4 of 5 graden boven nul) de zon wint snel aan kracht en geeft de nodige warmte. De gehele dag kleurt de lucht stralend blauw en er is nauwelijks een wolkje aan de hemel geweest. Kortom een prachtige dag. Als de eerste wandeling erop zit is pas kwart over tien. We gaan door naar de volgende stops en telkens bewonderen we de geisers. Heel opvallend daarbij is dat de afwisseling van kleuren die we daarbij te zien krijgen. Iedere geiser is weer anders van kleur en meestal kunnen we dat op voorhand al vaststellen aan de namen die de geisers hebben gekregen. Het is werkelijk prachtig om dit van dichtbij te bewonderen. We lopen telkens over prachtig aangelegde wandelpaden en soms aardig dicht langs de geisers. Regelmatig lopen we door de stoomwolken van de geisers en de indringende zwavellucht hangt aan het eind van de dag behoorlijk in onze kleren. Aan het eind van de ochtend, als we bij geiser nummer ‘zoveel’ staan, zien we in de verte hoe een groep dieren een riviertje oversteken. De telelens had ik niet bij de hand (het ging overigens toch veel te snel om de lenzen nog te wisselen) maar als we ’s-avonds in het hotel de foto’s terugkijken, zien we dat het een groep rendieren is geweest. De foto is prima gelukt! In de loop van de middag verandert onze aandacht van de geisers zich steeds meer naar de watervallen. Ook nu weer maken we mooie wandelingen om ze van dichtbij te bekijken. Heel indrukwekkend! Onderweg komen we een buffel tegen, die zomaar in zijn eentje liep te grazen. Niet veel later zien we vanaf de weg een hele kudde buffels lopen. Met behulp van de telelens lukt het om dit tafereel vast te leggen. Ondanks het late middaguur blijven we van de wonderen van dit park genieten. We bezoeken zowel de “lower falls” als de “upper falls” van “the Grand Canyon of the Yellowstone”. Heel mooi en eerlijk gezegd dachten we terug aan een jaar geleden toen we de ”echte” Grand Canyon bezochten. Alsof het niet genoeg is, maken we nog een fikse afdaling via een paar steile metalen trappen, maar … het was de moeite meer dan waard. Rond de klok van half zeven uur komen we aan bij hotel “Canyon Village”. Het betekent het einde van een mooie inspannende en vooral zomerse vakantiedag. Volgens de receptioniste was het aan onze gezichten goed te zien dat we deze dag veel in de zon gewandeld hadden.

Bericht voor onze volgers: Helaas zijn onze wifi-mogelijkheden beperkt. De foto's volgen later.

• 05 September 2014 - 09:35

Pieter:

Een mooi verhaal heel herkenbaar al die geisers
    We gaan onze foto's nog eens vergelijken
    Wat is Liesbeth ervaring, verschil in jaargetijde ?
    Geniet verder in Denver en koop daar een hoed dan valt de receptionist het niet

• 05 September 2014 - 09:43

Pieter:

Op

• 06 September 2014 - 13:39

Sandra:

Mooi verhaal! Enjoy!!

• 06 September 2014 - 18:13

Ria.:

Bedankt voor je kaart, en nog een fijne vakantie met Hans.
    Was een hele leuke ervaring en een leuke reis geniet er van.