Vancouver; een stad met twee gezichten - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Vancouver; een stad met twee gezichten - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Vancouver; een stad met twee gezichten

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

05 September 2015 | Canada, Vancouver

Op 28 augustus 2015 beginnen Liesbeth en ik aan onze vakantie in West-Canada. Liesbeth vertrekt vanuit Chicago, ik vanuit Amsterdam. Kort na elkaar komen we in Vancouver aan en kan de vakantie beginnen. Mij kost het zeker een uur om door de paspoort- en douanecontrole te komen. Liesbeth lukt het in amper een kwartier. Ik zit nog lekker aan een glas bier, maar daar is ze al. Per trein gaan we naar het centrum van de stad en zoeken ons hotel op.

Het is een mooie zomeravond dus we besluiten direct op pad te gaan. Tevens een mooie manier om de jetlag te lijf te gaan. Hoe sneller je gewend bent, hoe beter! Eigenlijk heel snel na onze start, maken we een vergelijking met Sydney. Heel veel water, mooie oude gebouwen (in Britse stijl) en vriendelijke mensen. We hebben het gelijk naar onze zin.

We besluiten de Vancouver Outlook Tower in te gaan. De omstandigheden zijn gunstig. We hebben een heel mooi uitzicht over de stad terwijl in de verte de zon ondergaat. Na het bezoek aan de toren zoeken we snel een restaurant. Rond de klok van negen uur zijn we op de hotelkamer en niet veel later liggen we in een diepe slaap.

Zaterdagochtend is Liesbeth op tijd wakker maar het valt me op dat ze direct terug het bed in duikt. Ze maakt vooralsnog geen aanstalten om te gaan douchen en aankleden. Het had een reden! Het regent dat het giet. Het is een druilerige en donkere ochtend in Vancouver. Uiteindelijk zijn we om kwart over negen zover om de stad in te gaan Voor het ontbijt gaan we naar “De Dutch“. Een schot in de roos. Het is er druk en het ontbijt is perfect. Een mooiere start van de dag kun je je niet bedenken.

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan China Town en met name China Garden. Een erg enthousiaste jongeman is onze gids en op een mooie manier geeft hij veel informatie over de tuin zelf maar ook over het traditionele gezinsleven. Heel onderhoudend! Na het bezoek aan China Town gaan we terug naar het centrum van de stad. We worden er niet vrolijker op. We komen door erg smerige straten en overal hangen, zitten, staan of liggen daklozen/zwervers al dan niet onder invloed van drugs en alcohol. Het is smerig, het stinkt en het geeft een gevoel van onveiligheid. Het is een stad als Vancouver onwaardig. Ook de rest van de dag komen we dit soort mensen tegen. Hierdoor moeten we ons beeld van vrijdagavond toch een beetje bijstellen. Erg jammer.

Na deze ervaring verlaten we het centrum van de stad en gaan over de Granville Bridge naar Granville Public Market. Een mooie overdekte markt met heel veel groenten, fruit, kaas, vlees en bloemen. Een lust voor het oog. Niet voor niets is het er erg druk. We drinken even iets en daarna zetten we onze wandeling voort. Aan de rand van English Bay lopen we naar Stanley Park. We zijn aan de rand van het park als er een flinke regenbui losbarst. We besluiten terug naar het hotel te gaan en hiermee houdt onze eerste kennismaking met Vancouver op. We sluiten de dag af met een diner in het panoramarestaurant op de 42ste verdieping van ons hotel. We genieten van een prachtige zonsondergang, want na de regenbui is het toch weer aardig opengetrokken. De vloer waar op we zitten draait rustig rond en na anderhalf uur hebben we in een boog van 360 graden de stad Vancouver en wijde omgeving aan ons voorbij zien trekken.

Zondagochtend 30 augustus zijn we al vroeg op. We moeten de auto ophalen en op de eerste reisdag staat gelijk een etappe van bijna 500 km op het programma. Onderweg hebben we een eerste stop bij Bridal Veile Provincial Park. Hier gaan we naar een mooie waterval kijken (alsof we die de afgelopen jaren nog niet genoeg gezien hebben). We zetten onze reis voort. Bij aankomst in Vernon zijn de omstandigheden perfect: 23 graden en zonnig! Mooi moment om even de benen te strekken. We maken een wandeling langs Lake Kalamaka en hebben op diverse plaatsen een prachtig uitzicht over het meer.

Op maandag 31 augustus hebben we weer een lange tocht voor de boeg. We zitten al om 7.50 uur in de auto. We hebben besloten om tijdens onze rit op meerdere plekken een korte stop in te lassen dus we hebben onze tijd keihard nodig. Helaas gooit het weer, wat dit laatste betreft, roet in het eten. Het is erg bewolkt en het regent bij vlagen flink. Bij Glacier Park is ons bijvoorbeeld een prachtig uitzicht over de gletsjertoppen in het vooruitzicht gesteld; hier komt door de zware bewolking en hevige regenval niets van terecht. Waar mogelijk stappen we even uit en wandelen een stukje, maar daar houdt het ook meteen mee op. Rond het middaguur en weer een stukje verder landinwaarts veranderen de omstandigheden en gaat het ineens een stuk beter. De zon lijkt terrein te winnen. Bij Emerald Lake hebben we een mooie gelegenheid om een wandeling te maken. We lopen in ongeveer vijf kwartier om het meer onder goede omstandigheden. Na deze wandeling gaan we verder richting Banff, maar niet nadat we The Natural Bridge hebben bekeken. Een natuurlijke brug die in de loop der jaren is ontstaan door de kracht van het water dat zich een weg door de rotsen heeft gebaand; een fenomeen dat we tijdens eerdere reizen (met name in Australië) al meer hebben gezien. Bij Banff overnachten we in het mooie hotel “Rundlestone Lodge”. Na het eten lopen we door Banff. Een super toeristische plaats die barst van de hotels en de outdoor- en souvenirwinkels. Op Banff Ave is het dan ook een drukte van belang. Er hangt een leuke sfeer op deze rustige zomeravond!

We blijven twee nachten in Banff, dus de dinsdagochtend kent een rustige start. Na het ontbijt gaan we naar de top van de Sulphur Mountain op 2285 meter hoogte. We kiezen deze keer de gemakkelijkste weg om boven te komen: Banff Gondola. In 8 minuten zijn we er en boven aangekomen maken we een mooie wandeling in de richting van een oud weerstation. We genieten van het uitzicht. Tussendoor worden we verrast door prachtige regenbogen. De rest van de dag blijven we actief in Banff en omgeving. We bezoeken eerst de watervallen ‘Bow Falls’ en vervolgens het mooie en oude ‘Fairmount Banff Springs Hotel’. Na een korte lunchbreak gaan we naar Vermillon Lakes en lopen we de Fenland Trail. We sluiten onze dag af bij het historische ‘cave en basin’. Het oude badhuis (met vooral veel zwavelwater) wordt op dit moment grondig opgeknapt en voor de toekomst ingericht als toeristisch trekpleister. Nu was er nog niet veel aan. We kunnen het niet nalaten om aan het bezoek van het badhuis ook een wandeling te koppelen. Hier krijgen we geen spijt als we ineens bijna oog-in-oog staan met een Bull Elk die daar rustig staat te grazen. Ik krijg alle kans om hem rustig op de foto te zetten en als ik tussendoor met mijn telefoon een filmpje maak, laat hij zich ook nog eens duidelijk horen. Heel bijzonder en erg mooi om mee te maken. Deze actieve dinsdag sluiten we af met een drankje in de lounge van het hotel en een etentje bij een Chinees restaurant aan de rand van Banff. We genieten met volle teugen.

• 05 September 2015 - 11:08

Yolanda En Pieter:

Liesbeth en Hans,
    Weer een erg mooie ervaring.
    Jullie zien weer veel mooie natuur.
    De foto's zijn prachtig en jaloers makend.

Hans ben je gestopt met thee drinken?

Hele fijn vakantie en verder

Groetjes en dikke kussen.

• 05 September 2015 - 12:47

Sandra :

Heel leuk! Geniet ervan! X Sandra

• 05 September 2015 - 18:16

Ria:

Veelplezier samen wachten op het volgende verslag

• 05 September 2015 - 21:41

Mia:

Wat ,n genot om dit verslag te lezen.Vanuit z Frankrijk wensen we jullie een hele fijne vakantie toe.xxMia

• 06 September 2015 - 08:47

Qu:

Wat een schitterende ervaring moet dit voor jullie zijn.
    En, leuk dat jullie ons op deze manier hiervan laten meegenieten.

danQuwel

• 06 September 2015 - 15:43

Rino Ria:

Weer een fantastische reis met een mooi verslag. Geniet er van en tot ziens.

• 07 September 2015 - 10:31

Pieternel Vervoort:

Het lijkt me een geweldige plek. Nog een hele fijne vakantie,
    Groetjes, Pieternel

• 08 September 2015 - 19:46

Toon:

Een vraagje: Sydney is toch groter qua inwoneraantal en oppervlakte dan Vancouver?

Een fijne trip door het landschappelijk mooiste deel van Canada!

Neef Toon

• 10 September 2015 - 09:25

Ilse Van Gelder:

Hoi Hans en Liesbeth,
    Wat heerlijk om weer zo'n leuk reisverslag te lezen van jullie vakantie! Toen ik aan het lezen was, besefte ik dat ik dit soort reisverhalen al een beetje miste. Heel veel plezier en geniet van jullie verdere vakantie.

Groetjes uit Breda