Terug uit Yellowstone - Reisverslag uit Denver City, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Terug uit Yellowstone - Reisverslag uit Denver City, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Terug uit Yellowstone

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

12 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Denver City

Jullie hadden nog het verhaal tegoed van de laatste week van mijn vakantie bij Liesbeth. Ik begin op de ochtend na ons verblijf op de ranche.

Vrijdagochtend na het ontbijt keren we terug naar Teton Natioanal Park. We hebben tijd genoeg want ons vliegtuig vertrekt pas aan het eind van de middag. We rijden langs Lake Jackson en bekijken op ons gemak “The Tetons”. Onze eerste stop is bij een leuke kapel, midden in het bos aan de rand van het meer, “The Chapel of the Sacred Heart”. Een kapel helemaal in hout opgetrokken en lekker knus. Hij blijkt echt dienst te doen als gebedsruimte en volgens het rooster dat we zien hangen worden er regelmatige missen gehouden. Twee werksters zijn flink aan het stofzuigen, ieder met een eigen stofzuiger waar de vrijwilligsters in onze kerk nog jaloers op zouden zijn. De kruisweg langs de want maakt eigenlijk nog het meest indruk op me. Heel erg mooi!

Na het bezoek aan de kapel vervolgen we onze tocht. Iedere keer zien we de indrukwekkende bergtoppen vanaf een andere invalshoek en op de voorgrond blijft het mooie en strakblauwe meer liggen. Bij Jenny’s Lake parkeren we de auto en steken met een voetgangerspondje het meer over. Daar maken we een mooie wandeling naar de zogenaamde “Hidden Falls”. Ze waren helemaal niet moeilijk te vinden, maar voor de zekerheid was de route met bordjes aangegeven. Iets verder stonden we aan de voet van “inspiration point”. Voor ons was de wandeling, gelet op ons vervolg van de reis, naar “inspiration point” net iets te ver, maar we hadden sowieso een prachtig uitzicht over het meer. Daar was het ons feitelijk om te doen!

Voor de terugweg naar de parkeerplaats kozen we voor de uitdaging: niet een eenvoudige tocht over het water, maar een mooie wandeltocht van ruim een uur. Heel mooi en afwisselend en met een paar leuke klimmetjes. Uiteindelijk bleken we nog tijd over te hebben voordat we ons moesten melden op het vliegveld. We zijn daarom nog naar het ‘visitor centre’ gegaan en hebben daar nog een mooie film bekeken over de Lake Jackson. Inmiddels waren we al aardig dicht bij het vliegveld van Jackson Hole en werd het tijd de auto in te leveren en ons klaar te maken voor de vliegreis naar Denver.

Na aankomst in Denver kozen we deze keer gemakshalve voor de taxi als vervoermiddel naar ons hotel. Liesbeth bleek een goede keuze te hebben gemaakt. We hadden een mooi hotel in het hart van de stad in de 15e straat. We hebben onze koffers snel op de kamers gedropt, hoog tijd om te gaan eten. Tijd voor een eerste kennismaking en (op advies van de receptioniste) komen we uit bij de 16e straat. Het is even slikken. Hier blijkt het dus echt allemaal te gebeuren. We vinden snel een restaurant en laten het maar even op ons inwerken. Het is een drukte van jewelste. Vlak voor ons is een groepje mensen aan het dansen en met name de twee ‘oudere jongeren’ in het groepje doen een beroep onze lachspieren. Na het eten wandelen we nog door de stad. Links en rechts van ons zien we eigenlijk net iets teveel mensen die de nacht op straat door zullen moeten brengen en op veel plaatsen komt de geur van marihuana ons tegemoet. Je kunt dit in een grote stad verwachten, maar voor ons is het toch een beetje teveel van het goede. Opmerking: later horen we dat cannabisgebruik sinds in de staat Colorado sinds kort gelegaliseerd is!
Er is volop leven in de stad. Groepjes jongelui wandelen op en neer; uit de horecatenten klinkt muziek, er rijdt een gratis bus van Noord naar Zuid v.v.; voor de liefhebbers is er een mogelijkheid om een ritje per koets te maken door het centrum van de stad. Na deze indrukken hebben we het wel gezien en we gaan terug naar ons hotel. Na een indrukwekkende en veelzijdige dag liggen we op tijd in een diepe rust.

Zaterdag zijn we weer vroeg present. We gaan eerst maar eens naar de VVV en treffen daar een enthousiaste gastheer die lijkt aan te geven dat een bezoek van ruim twee dagen eigenlijk te kort is. Nou, daar denken we achteraf toch anders over. Met kaartjes en toeristische tips in de hand komen we tot de conclusie dat het best wel een grote stad is, maar daar is dan ook alles mee gezegd. In de loop van de middag hebben we het wel gezien. Onze keuze om het programma van zondag in te vullen met een bezoek aan de Denver Botanic Garden en ook nog eens aan Denver Zoo ligt dan ook erg voor de hand om dag twee nuttig te besteden. Dit neemt niet weg dat het weer een mooie vakantiedag wordt! Met name het bezoek aan de botanische tuin is erg de moeite waard. Het is echt een topper, mede door de mooie kunstwerken van glas van de hedendaagse kunstenaar Chihuly*. Ze maken het bezoek compleet. Heel mooi en de foto’s waren werkelijk geslaagd. Denver Zoo staat weliswaar op de vierde plaats van de mooiste dierentuinen van de VS, maar als je Emmen, Arnhem en Sydney al eens gezien hebt, dan valt dat eigenlijk toch wel een beetje tegen. Om vijf uur verlaten we dierentuin en keren per citybike terug naar ons hotel.

Overigens hebben we nog wel een enorm pluspunt ontdekt in Denver: een schitterende straat vol restaurantjes en winkeltjes, niet ver van ons hotel. Met name op zaterdagavond, hebben we hier genoten ‘in het kwadraat’!! Onze keuze viel op een “wijn”-restaurant. We hadden een mooi tafeltje op het terras en begeleidt door (hoe kan het anders) heerlijke wijntjes, genoten we niet alleen van heerlijk eten, maar ook nog eens echt gezellige drukte in de straat! Niet voor niets, maakten we na het eten ook nog eens een lekkere wandeling en bezochten de nodige winkeltjes! Kijken, kijken, niet kopen!
Het restaurant beviel ons zo goed, dat we ’s-zondagsavonds teruggingen. Het eten was weer prima, maar helaas ontbrak de sfeer in de straat een beetje. Zondagavond is in Denver geen uitgangsavond. Het was nu erg rustig en ook de meeste winkeltjes waren dicht. Het eten en de wijn waren op opnieuw voortreffelijk en ook nu hadden we een mooi plekje op het terras!

Maandagochtend hadden we nog even tijd voordat we richting vliegveld gaan. Op advies van de man van de VVV gingen we eerst nog even naar het Capitool, ofwel het hart van de regering van de staat Colorado. In het weekend is dit gesloten maar op werkdagen is het mogelijk om onder leiding van een gids het gebouw te bekijken. Onze gids beperkte zich niet zozeer tot het gebouw zelf, maar gaat ook de rijke historie van de stad Denver en de staat Colorado passeren de revue. Heel interessant. Na de rondleiding gaan we door naar de luchthaven. Tijd voor de vlucht naar Chicago.

Van dinsdag tot en met zondag verblijf ik in Chicago, Liesbeth gaat werken. Het is vooral een periode van rust. Dinsdag en woensdag is het nog heerlijk weer, maar vooral donderdag is het hopeloos. Maar goed: Niets moet – alles mag! Wat maakt het uit. Zonder moeite breng ik de dagen door en intussen passeren weer enkele traditionele momenten achter de koopplaat: appelmoes, nasi, groentesoep natuurlijk om de diepvriesvoorraad van Liesbeth weer op niveau te krijgen!
Vrijdag breng ik een bezoek aan het Museum for Science and Industrie. Ik was er nog niet eerder geweest, maar het is het echt een heel leuk museum. Heel afwisselend en erg interessant. Zaterdag staat allereerst weer in het teken van de training van Liesbeth, die deze keer pas om 7 uur begint! Kort naar haar vertrek ga ik er ook al vast uit. Het is inmiddels weer stralend weer, dus niets van deze mooie dag mag nog verloren gaan. Als Liesbeth een beetje bijgekomen is van de inspanningen gaan we eerst naar The Farmers Market. Boeren uit de regio verkopen daar door hun geteelde producten!

In de loop van de middag gaan we richting stad. Bij Millennium Park is het “World Music Festival” aan de gang en daar willen we uiteraard even gaan kijken. Het valt een beetje tegen, maar dat halen we zondagmiddag dubbel en dik in. Dan zijn er pas echt leuke artiesten. Eerst luisteren we naar Calypso Rose with Kobo Town (Trinidad & Tobago) met McCartha Lewis; "the mother of all flowers" is the undisputed queen of Calypso for the last forty years” Daarna is het de beurt aan Nicolae Feraru & His Gypsy Band (Romania| USA). Jammergenoeg kunnen we deze groep niet geheel afluisteren. Om ongeveer vijf uur moeten we richting luchthaven, dus we verlaten op tijd Millenium Park. De vakantie zit er weer op. Het is tijd om naar huis te gaan.

Liesbeth hoefde ik niet lang te missen. Ruim een week later was ze even naar Nederland, omdat ze haar visum in orde moest maken. Maar, opnieuw heb ik weer een heel mooie reis achter de rug en weer een ander stukje van de wereld gezien. Wat heb ik het toch goed getroffen met zo’n ondernemende zus!
Het was weer fantastisch!
* Voor meer informatie over kunst in glas: http://www.chihulygardenandglass.com/

** De foto’s van de Botanische Tuin en de kunstwerken van Glas, zie je op: https://plus.google.com/photos/116550038831498403837/albums/6056896422570298049

• 16 Oktober 2014 - 03:24

Liesbeth:

Hans,

Het was een bijzondere vakantie. Heel fijn om dit samen met je te doen.

Groetjes,
    Liesbeth

• 16 Oktober 2014 - 19:30

Toon:

Hoi Hans, hoi Liesbeth,

inderdaad is de boskapel als intieme gebedsruimte heel mooi. En van "De glazen kunst" van Chihuly in de Botanische Tuin van Denver hadden Parvin en ik in het Museum of Arts in Boston kunnen genieten. Ook ma heeft jullie foto's zojuist bij mij in Waalre bekeken en bewonderd!

Groetjes,

Toon