De Acht van Yellowstone - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu De Acht van Yellowstone - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

De Acht van Yellowstone

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

10 September 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone

Woensdag begint heel bijzonder. Ik heb het dan niet over het feit dat de wekker van Liesbeth om half zeven afloopt, maar dat het mijn koudste zomervakantienacht ooit wordt: de autoruiten zijn aangevroren en voordat we op pad kunnen, moeten we de ruiten flink schoonkrabben.

Opnieuw wordt het een autorit met meerdere tussenstops. Natuurlijk om weer de nodige watervallen en geisers te bezoeken. Wat dat betreft komt er hier geen eind aan. Nee, vandaag wordt het meer een Yellowstone Safari. Allereerst kan ik melden dat we (vooral bij de Lamar Valley) meerdere kuddes bizons hebben kunnen bewonderen en ook fotograferen. We hebben er vandaag alles bij elkaar toch vele tientallen gezien en opnieuw liep er één zo dicht langs de weg, dat ik hem goed met de camera kon vastleggen. Verder zijn we vandaag meerdere zogenaamde ‘Pronghorns’ tegengekomen. De eerste twee die we zagen lieten zich al vrij gemakkelijk fotograferen, maar later kwamen we er nog veel meer tegen. Een keer zelfs vlak voor ons, direct langs de kant van de weg. Op het eind van de dag, kort voor we bij het hotel voor de komende nacht zijn, komen we nog een dier tegen dat we nog niet eerder gezien hadden; een Bull Elk. Hij liep enkele meters verwijderd van de weg op zijn gemak te grazen en liet zich niet gek maken door de toeristen die één-voor-één uit hun auto’s sprongen om dit bijzondere dier op foto vast te leggen.

Overigens gaat het verhaal wel heel snel zo, want ik heb helemaal nog niets verteld over de route die we gevolgd hebben. Vandaag maken we de “Acht van Yellowstone” af. Als je de informatieboekjes en reisverhalen over Yellowstone leest, dan is het het beste om een route door het park te nemen, die de vorm van een acht heeft. Vandaag maken we de ‘acht’** af. Van Canyon Village reizen we noordwaarts naar Tower-Roosevelt. Hier maken we even een uitstapje richting uitgang Noordoost omdat we vernomen hadden dat de kans om wilde dieren te zien daar het grootst was. Een goed advies (zie voorgaande alinea). Uitgang Noordoost hebben we niet gehaald maar halverwege zijn we omgedraaid en doorgereden naar Mammoth met de daarbij gelegen Mammoth Hot Springs. In Mammoth hebben we eerst geluncht en daarna hebben we nog een flinke wandeling gemaakt om de warmwaterbronnen te bekijken. Het blijft steeds indrukwekkend hoe het hete water zijn loop neemt en natuurlijke kunstwerken creëert in de meest fantastische vormen en kleuren. Je blijft er naar kijken en ook de camera’s ratelen maar door. Na de wandeling zijn we doorgereden naar onze eindbestemming voor de dagen in het natuurpark: “Grand Village Lodge”, gelegen aan de zuidrand van Lake Yellowstone. Door wegwerkzaamheden duurde de reis ongeveer drie kwartier langer dan gepland maar wie zijn wij om daar moeilijk over te doen. We genieten van het landschap waar we doorheen rijden en krijgen nog eenmaal kans om van heel dichtbij een bizon op de foto te zetten. Vlak voor Grand Village zien we dat auto’s voor ons stoppen en mensen uitstappen met hun fotocamera’s in de aanslag. Een belangrijk signaal om ook alert te zijn. En inderdaad; hier stond de grote Bull Elk.
Kort na zes uur zijn we bij het hotel. Opnieuw was het een lange en indrukwekkende vakantiedag. En om jullie een indruk te geven van de afgelegde afstand: We hebben er vandaag 147 mijl (236,5 km) op zitten!

Als ik donderdagochtend wakker word, lijkt het alsof Liesbeth mijn verslagje van woensdag heeft gelezen; de wekker loopt pas om 7 uur af. Verder wijkt het niet af van de woensdagochtend; het heeft opnieuw gevroren. De dag heeft een rustige start en tijdens het ontbijt genieten we van het uitzicht over Yellowstone Lake. Na het ontbijt maken we nog een wandeling in de omgeving van onze lodge en we bezoeken het Visitor Centre. Hier zien we nog een mooie film over de brand die Yellowstone Park in 1988 trof en dan met name de manier waarop de natuur in het park hierop reageerde. Hoe erg de brand ook was, al na 10 jaar kwam men tot de conclusie dat het herstel heel snel is gegaan en dat het voor de flora van het park een enorme verbetering heeft opgebracht. Rond kwart voor tien verlaten we Grand Village en besluiten nog niet gelijk het park uit te rijden maar brengen eerst nog een bezoek aan West Tumb Geyser Basin. Deze geiser ligt aan de rand van Yellowstone Lake en hoewel er dagelijks gemiddeld bijna 12.000 liter heet water vanuit de geiser het meer ingestuwd wordt, komt zelfs de temperatuur van het meer in de zomermaanden niet boven de 7⁰C. Het uitzicht over het meer is prachtig en we constateren dat we geluksvogels zijn, want opnieuw is het een stralende dag en is de temperatuur erg aangenaam. Om kwart over elf verlaten we Yellowstone National Park en rijden het aangrenzend Grand Teton National Park in. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, de naam komt van een paar Fransen die hier heel lang geleden aankwamen en de bergen die ze voor zich zagen vergeleken met drie borsten: Tètons. We volgen de weg langs Jackson Lake en hebben op meerdere plaatsen een prachtig uitzicht op o.a. Mount Moran (3842 m.) en de drie Tetons (waarvan de hoogste 4197 meter is). Lake Jackson ligt er prachtig glad bij en de bergen spiegelen zich in het water. Wie onze verhalen al jaren volgt, ziet een herhaling van onze ervaringen bij Mirror Lake (Nieuw-Zeeland). Bij Colter Bay parkeren we de auto. Tijd voor een ouderwetse wandeling. We volgen de route naar Heron Pond en keren via Swan Lake terug naar Colter Bay. Bij het eerste deel hebben we nog steeds een prachtig uitzicht op Jackson Lake en de mooie bergen op de achtergrond. Bij het zwanenmeer ontbreken de balletdanseressen, maar met name de leliebladen maken het sprookjesachtig. Na deze wandeling is het nog maar een kort stukje rijden naar onze volgende overnachtingsplek: Heart Six Ranch in Jackson Hole. Een heel mooie locatie midden in de vrije natuur met een prachtig uitzicht. Op de ranch mogen natuurlijk paarden niet ontbreken, die ’s-ochtends als ik net buiten kom met enige show naar binnen gedreven worden. Erg leuk om te zien. Na het ontbijt gaan we direct weer op pad. Het wordt ons laatste dag in deze hoek van de VS. Wordt vervolgd …

* Toelichting op de foto’s: Bij dit verhaal hebben we een selectie gemaakt van de dieren die we gezien hebben. We hebben zoveel foto’s gemaakt , dat we voor een selectie van de overige foto’s moeten verwijzen we naar de google fotopagina’s van Hans:

** De Acht van Yellowstone: Zie bijgaand plaatje. We zijn het park binnengereden via de South Entrance. Onze route: Old Faithful – Canyon Village – Tower Junction – Mammoth – Norris – Canyon Village – Grant Village.

• 17 September 2014 - 16:15

Linda:

Dit moet weer een fantastische vakantie zijn geweest!!
    Morgen zullen we de verhalen nog wel horen onder het genot van een BBQ... toch Hans! :-)
    X Lin