Via Yosemite Park en San Francisco - Reisverslag uit Yosemite Lakes Park, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Via Yosemite Park en San Francisco - Reisverslag uit Yosemite Lakes Park, Verenigde Staten van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Via Yosemite Park en San Francisco

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

28 September 2013 | Verenigde Staten, Yosemite Lakes Park

Terug in Nederland en het reisverslag is nog niet af!! Daar hoort een toelichting bij. Eerder schreef ik hoe vroeg normaal onze dagen begonnen. Deze dagen waren telkens helemaal volgepropt met tal van activiteiten en ’s-avonds na het eten, was het (een uitzondering daargelaten) vrij snel erg stil op de kamer en lagen we in diepe rust. Weinig tijd dus om aan het reisverhaal te werken. Maar zoals jullie zien verloop de inhaalslag voorspoedig; tenminste ….. ik neem jullie mee terug naar maandag 9 (!) september.

De dag begint spannend. De avond ervoor was er niet alleen een zandstorm in de buurt van ons hotel. Iets verder was er een gigantisch noodweer losgebarsten en was het nodig om de (enige) weg, die wij moesten hebben, af te sluiten. We kregen de instructie te wachten tot de eerste auto uit de andere richting kwam. Pas dan zou duidelijk zijn, dat de weg weer begaanbaar was. Gelukkig komt de verlossing snel en rond half acht vertrekken we. Later zien we dat de wegen nog van de modder worden ontdaan en iets daarna passeren we een mooi meer waarvan de waterspiegel ongeveer gelijk staat met onze rijbaan. Dan is er een tweede en nog ernstiger probleem: de bosbranden in Yosemite Park. Op het moment dat we voor de keuze staan; de korte route via het oosten of een lange en het park via een westelijke route benaderen; maken we een korte pauze en bellen met het hotel waar we willen overnachten. Jammer, de route via het oosten is nog steeds afgesloten. Dit gaat ons tijd kosten. We rijden eerst met een grote boog naar Fresno en daar buigen we rechtsaf richting het park. We rijden erg vlot door en nemen slechts heel korte pauzes. Even een tankbeurt, een slokje en een hapje en weer snel verder. Rond de klok van drie rijden we Oakhurst binnen en stoppen daar bij de VVV. Zo kunnen we direct ons plan maken voor de rest van de middag. We besluiten meteen in het park rechtsaf naar Mariposa Grove te gaan. Hier staan de enorme sequoia bomen. Deze bomen hebben een basis die soms wel 10m in diameter kan worden! We maken een mooie wandeling naar Mariposa Grove Museum en bewonderen de imposante bomen. Regelmatige schieten er eekhoorns om ons heen of passeren we ze als zich tegoed doen aan het eten dat op de grond ligt. Rond zes uur zoeken we de auto op en rijden door naar het hotel. Hiervoor moeten we nog een flinke route afleggen en ongeveer een uur later betreden we onze hotelkamer.
Dinsdagochtend gaan we terug het park in en rijden in de richting van het visitor center. Onderweg stoppen we meerdere keren om van het uitzicht te genieten. Het is erg afwisselend: hoge rotsen, ravijnen, water, groen en bossen. We zien regelmatig kleine groepjes reeën. Bij het vertrekpunt van een wandeling, de zogenaamde Yosemite Falls Trial, komt er zelfs een beer op ons pad. De Trial is behoorlijk pittig en als we (ongeveer halverwege) een mooi uitzicht hebben gehad, besluiten we dat het mooi is zo en keren terug naar de auto. Bij het bezoekerscentrum bekijken we nog een mooie film over het park en nemen we een consumptie. Hierna gaan we verder met onze mooie reis. Goodbye Yosemite, hoog tijd voor de rit naar San Francisco. Bij het verlaten van het park (in noordwestelijke richting) zien we nog hoe de branden de natuur in het park hebben geschonden. Dan is het over met de rust. Hoe dichter we bij San Francisco komen, hoe drukker het op de weg wordt. Dat is echt even wennen. Liesbeth heeft de route naar het hotel in Lombard Street goed voorbereid en loodst mij feilloos door de stad. In Divisadero Street (zoek eens op met Google Street View) krijgen ik het gevoel dat ik midden in de TV-serie “The Streets of San Francisco” zit. Over een afstand van enkele honderden meters leggen we flinke hoogteverschillen af. Best mooi, maar bij de kruisingen is het toch even stilletjes hopen dat je de auto weer verder de heuvels op krijgt. Het is een mooie ervaring en toch is het ook een prettig idee, dat we de auto bij het hotel drie nachten op de parkeerplaats achter zullen laten. De volgende dag nemen we de hop on hop off bus en bewonderen vanaf het bovendek de stad; de ene keer luisterend naar een bandje en de andere keer met een echte gids aan de microfoon. De eerste keer dat we uitstappen is bij de Golden Gate Bridge. Het is helaas erg bewolkt, maar we krijgen een mooi uitzicht over de stad. In de middag wisselen busritjes en mooie wandelingen elkaar af. San Francisco is een mooie stad. Veel oude gebouwen, leuke wijken, zoals China Town, en ondanks alle drukte komt het vrij relaxed over. Onderweg bezoeken we het Cable Car Museum en zien hier hoe de kabels worden aangedreven die de toch al oude Cable Cars op gang houden. Laatste doel die middag worden de “San Francisco’s Painted Ladies”; de Victoriaanse rijtjeswoningen in de wijk Haigt-Ashbury.

De volgende ochtend gaan we via de beroemde Russian Hill, met zijn kronkelige weg, naar Pier 39. Hier zijn de zeeleeuwen de meest bijzondere attractie, maar ook in Pier 39 met zijn winkeltjes en horecatentjes is het goed toeven. We verlaten de pier echter al snel en gaan door naar San Francisco Ferry Building. Hierbij maken we gebruiken van de oude trams die door de stad rijden.

Donderdagmiddag staat een bezoek aan Alcatraz op het programma. We hebben deze excursie al voor aanvang van de reis naar Californië geboekt om er zeker van te zijn, dat we mee kunnen. Dat was maar goed, want het is druk. Kort na aankomst krijgen we een audioapparaat omgehangen en kunnen we een in het Nederlandse gesproken toelichting volgen. Je hoort hoe gevangen en gevangenispersoneel (en ook hun kinderen) het leven in en op Alcatraz hebben ervaren. Op deze manier heb je het idee dat je nog dichterbij de werkelijkheid komt. Erg indrukwekkend en de foto’s spreken voor zich. We krijgen op het eiland nog een extra attractie te zien, namelijk een zeilrace tussen Amerika en Nieuw-Zeeland om de America’s Cup. Heel erg mooi, vooral omdat inmiddels de weersomstandigheden supergoed zijn; de zon straalt en zorgt er zelfs voor dat we ons in ons gezicht nog een beetje verbranden. We sluiten ons bezoek aan San Francisco af met een avondtour met de dubbeldekker. De volgende ochtend gaan we de eerste etappe afleggen op de terugweg naar L.A.

Zie ook 'foto's' in het keuzemenu

• 28 September 2013 - 16:08

Qu:

ik heb alweer genoten !

Qu

• 28 September 2013 - 21:38

Nicky :

Wat heb ik weer genoten en zo te horen en zien jullie beiden ook.
    Foto's BERE goed!

Kiefs Nicky

• 29 September 2013 - 09:34

Joke:

Brings back good memories!

• 29 September 2013 - 14:35

Ilse Van Gelder:

Hoi,

Weer heerlijk om te lezen. Jammer dat aan alles een einde komt! Beiden weer een heleboel ervaringen rijker.
    Heel veel groetjes vanuit Breda

• 29 September 2013 - 17:48

Toon:

Merci voor het avontuurlijke verhaal (eind goed, al goed) en de fantastische foto's!

Toon net terug uit Winterberg-Zueschen