Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

16 December 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Woensdag 14 december - In de loop van de nacht van dnsdag op woensdag hebben we al gehoord hoe het weer veranderd is. Het stormt en het regent flink. We staan rustig op en pas tegen de klok van tien uur zetten we onze reis voort. Wanaka is ons reisdoel, maar in de loop van de autorit stellen we ons doel bij. We besluiten door te rijden naar Queenstown. Zolang we de kustlijn volgen blijft het regenen, uren aan een stuk. Zodra we afbuigen naar Queenstown en echt landinwaarts keren wordt het droog en op enig moment lijkt zelfs de zon door te komen. Queenstown is erg toeristisch, maar met de rustige ervaringen van de afgelopen dagen kunnen we dat wel een keer hebben. We vinden een gemoedelijk motel met een uitermate vriendelijke gastheer die ons gelijk meldt dat één overnachting in Queenstown wel heel kort is. We spreken af dat we later beslissen of we een extra overnachting zullen nemen. Voor het diner vinden we een geweldig adres. Steeds weer blijkt hoe vriendelijk we overal worden ontvangen; leuke mensen hoor hier in Nieuw Zeeland.'

Donderdag straalt de zon. We zijn al vroeg op. Wat dat betreft hebben we een prachtig schema te pakken. Uiterlijk 22.30 uur in bed en 's-ochtend rond de klok van 7 uur gaat de eerste van ons onder de douche. We genieten van de dag. Het ontbijt gebruiken we deze keer bij een leuk restaurantje, heerlijk in de zon op het terras. Hierna even de stad in. De gewone lens van mijn camera vertoont kuren, maar gelukkig kan ik nog fotograferen. Anders zat er niets anders op dan een nieuwe lens aanschaffen. Voorlopig stel ik dat nog maar even uit.
Het zonnige weer nodig ons uit voor een fikse wandeling: Queenstown Hill Walkway. Een stevige wandeling maar met vanaf meerdere plaatsen een geweldig uitzicht over Queenstown Bay. Ook Queenstown heeft een Frans Restaurant en voor de lunch zoeken we dit maar eens op. Ook hier genieten we van onvervalste Franse Uiensoep. Voor deze soep mag je ons wakker maken. Na de lunch gaan we met de auto naar Arrowtown. Een stadje dat ons terug moet laten denken aan de tijd van de goudzoekers. Dat doet het wel hoor, maar het is er veel te toeristisch en hoe dom kan men zijn om zelfs in de historische straten autoverkeer toe te staan. Foto's van historische gebouwen worden afschuwelijk door het modern blik. Jammer. Maar wij hebben de oplossing: we gaan wandelen! Er is werkelijk een mooie wandeling met de naam "Arrow River Centenial Loop Walk" Een mooie wandeling (herres en geuns) langs een mooi riviertje. Met name de natuur staat ons erg aan. Het meest wonderbaarlijk zijn de lupine die hier rijkelijk groeien en bloeien in alle kleuren. Heel fotogeniek.
Aan het eind van de middag koelt het snel af. Voor de avond hebben we toch even wat extra kleding nodig. Overigens, we overnachten opnieuw in Queenstown.

Vrijdagochtend is het er nog niet beter op geworden. We vervolgen onze reis naar Te Anau. Onderweg geeft de thermoter temperaturen van 8 en 9 graden aan. De reis naar Te Anau verloopt prima. Wat dat betreft is autorijden hier een genot. Maximum snelheid 100 km/u; weinig verkeer op de weg en af en toe leuk klim en bochtenwerk. Liesbeth heeft een comfortabele auto gehuurd. Erg aangenaam. Nog voor twaalf uur zijn we bij ons hotel in Te Anau. Ook hier worden we weer gastvrij en behulpzaam ontvangen. Samen met onze gastvrouw nemen we het programma door voor vrijdag en zaterdag. Vrijdagmiddag brengen we een bezoek aan de Glowworm Caves. Eerst maken we een boottocht van ongeveer een half uur. Vervolgens gaan we onder leiding van een gids de grot in. Het eerste stuk leggen we te voet af en vervolgens varen we in een stil bootje door de stikdonkere grot om de gloeiwormen te bewonderen. Een heel mooi schouwspel: tegen de donkere gewelven honderden kleine lichtjes alsof je naar een sterrenhemel kijkt. Na het bezoek aan de Caves bekijken we nog even het stadje en wandelen we langs de waterkant. Het weer is inmiddels flink opgeknapt en we kunnen zelfs aan het eind van de dag nog op een terras van het diner genieten. Opnieuw een mooie dag in Nieuw Zeeland. Zaterdag is het weer vroeg dag; we gaan naar Milford Sound. Het moet daar geweldig mooi zijn, dus we zijn erg benieuwd wat de (hopelijk zonnige) dag ons gaat brengen.

• 16 December 2011 - 15:54

Eric Langermans:

Hoi Liesbeth en Hans,
    Jullie verslag is weer erg leuk en doet ons bedenken toch ook ooit eens die kant op te gaan. Maar voorlopig gaan we dit jaar toch maar weer naar Italië met de vouwwagen. Veel plezier daar en hopelijk wat meer zomers weer daar!
    Groetjes en fijne feestdagen.
    Anne, Floor, Wouter, Myriam en Eric

• 17 December 2011 - 07:05

John En Anneke:

Hans, wat een prachtig verslag weer en geweldige foto's ! geniet van je reis en de groetjes aan Liesbeth.
    groetjes John, Anneke, Nomi en Wessel

• 18 December 2011 - 10:59

Pieternel:

Leuk om zo een beetje mee te reizen met jullie. Veel plezier nog en mooie momenten,

Groetjes,
    Pieternel

• 19 December 2011 - 08:35

Linda:

Iets later dan gepland je verhaaltje gelezen, maar had een goed excuus he! Moet nu het huishouden doen! :-)

Mooie foto's zeg!! Geniet nog maar even van Nieuw-Zeeland! En dan straks weer lekker terug naar (hopelijk de warmte) in Australie!

X