Kerstmis in Manly - Reisverslag uit Manly, Australië van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu Kerstmis in Manly - Reisverslag uit Manly, Australië van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

Kerstmis in Manly

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

28 December 2011 | Australië, Manly

De vorige drie verhalen gingen over onze prachtige reis naar en door Nieuw-Zeeland. In het laatste stukje vertelde ik al dat we bij thuiskomst Joost hebben kunnen verwelkomen. Een begroeting die ik niet zomaar voorbij kan laten gaan. Voor degenen die het nog niet weten; Joost is op 29 juni vertrokken vanuit Nederland en heeft het afgelopen halfjaar Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand bezocht. Jullie begrijpen dus dat we de afgelopen week veel, maar dan ook heel veel reiservaringen van hem gehoord hebben en ook veel, maar dan ook heel veel foto’s van hem gezien hebben. Heel erg leuk. Bovendien is het ook al erg gezellig geweest hier in huize Leijten te Manly; we hebben veel plezier met zijn drieën en ondernemen van alles wat. En natuurlijk hebben we tussendoor toch ook nog geprobeerd Kerstmis te vieren.
Voor de verhalen van Joost: kijk naar http://joostleijten.waarbenjij.nu/

De nacht en ochtend na onze thuiskomst draaide de wasmachine overuren. Zo hadden we alle tijd om met Joost bij te kletsen, schoonmaakwerkzaamheden te verrichten en (taak voor Joost) de kerstboom op te zetten. Donderdagochtend zijn we eerst boodschappen gaan doen en kon Joost een eerste hernieuwde blik werpen op Manly Beach. ‘s-Middags zijn we naar Sydney gegaan. Liesbeth had een kerstborrel met haar collega’s. Joost en ik zijn de stad ingelopen. Op de laatste dagen voor Kerstmis was er veel winkelpubliek en het was uitermate gezellig in de stad, want er werden die middag/avond heel veel kerstborrels gehouden, dat was goed merkbaar. Bij Haymarket hebben we eerst een kerstgeschenkje voor Liesbeth gekocht en daarna zijn we doorgegaan naar Darling Harbour. Hier hebben we heerlijk gegeten en genoten van de ondergaande zon.

Vrijdag werd vooral een winkeldagje. Eerst maar weer naar de Coles om Kerstinkopen te doen. ‘s-Middags zijn we opnieuw naar Sydney gegaan. Joost om enkele mensen te ontmoeten die hij eerder in Azië tegengekomen was. Liesbeth en ik om lekker te lunchen bij Vicky en daarna de stad in te gaan om een nieuwe lens voor mijn camera aan te schaffen. Zonder de aanwezigheid van Joost bovendien een mooi moment om ook voor hem nog een klein cadeautje te kopen. Niet onvermeld mag blijven dat het inmiddels prachtig weer was geworden en dat we tot en met 1e Kerstdag echt zomerweer gehad hebben. Iedere ochtend lekker ontbijten op het balkon en genieten van het uitzicht over Port Jackson; dat is echt niet verkeerd hoor!!

Zaterdagochtend deed vooral denken aan vroeger bij ons thuis in de keuken zo vlak voor kerst. Met zijn allen aan de slag om alles op tijd af te hebben; de zondagse soep afmaken en om de appeltaart bakken. Dit laatste geheel volgens ons moeders (handgeschreven) recept, zoals Liesbeth dat tussen haar kookboekjes heeft zitten. Zaterdagavond zijn Liesbeth en ik naar St. Mary’s Cathedral gegaan om daar een kerstviering bij te wonen. Heel erg mooi en toch even een moment waarop we een “kerstgevoel” kregen. Toen we de kerk verlieten, bleek dat daar een mooie lichtshow werd gegeven op de voorzijde van het kerkgebouw. Een heel mooi schouwspel waar honderden mensen van genoten.

Zondagochtend stonden we al weer heel vroeg in de keuken. Liesbeth en ik hadden het plan opgepakt om maar eens een zomerse maaltijd klaar te maken; “ kouwe schottul” zoals we dat altijd noemden. Met zijn drietjes hebben we alles in orde gemaakt en rond elf uur zat dit culinaire karwei er al weer op. Hoog tijd om op deze 1e Kerstdag van de appeltaart te gaan genieten. Met de nadruk op genieten, want hij was werkelijk verrukkelijk. Hierna hebben we een wandeling gemaakt via North Head naar Shelly Beach. Daar hebben we ervaren hoe de mensen hier Kerstmis vieren. Heerlijk met zijn allen op het strand. Aan het einde van de middag zijn we lekker gaan zwemmen bij Little Manly. Ook hier was het erg gezellig en stonden de BBQ’s op volle toeren te draaien.
Op 2e Kerstdag, Boxing Day, had Liesbeth afgesproken met Esther en Jurgen. Zij kwamen met vrienden naar Manly om samen met ons vanaf The North Head naar de start van de zeilrace Sydney – Hobart (Tasmanië) te kijken. Nadat de zeiljachten vertrokken waren hebben we bij een parkeerplaats een aardig stekkie opgezocht en hebben we met zijn allen zitten picknicken. De middag werd afgesloten op het balkon van Liesbeth onder het genot van de appeltaart. Echt een heel leuke en gezellige 2e Kerstdag.

Gisteren, dinsdag 27 december, had Joost een ontmoeting met een bekende op Bondi Beach en zijn Liesbeth en ik de warenhuizen ingedoken om te kijken of de uitverkoop ons ook nog wat voordeeltjes kon opleveren. Het was opnieuw een drukte van jewelste in de stad en met een kleine tasje gevuld met kleding trokken we enigszins tevreden huiswaarts. De avond hebben we lekker op de bank doorgebracht en rond een uur of twaalf kwam Joost weer thuis.

Vandaag hebben we een heerlijke lange wandeling gemaakt van Taronga Zoo naar Balmoral Park. Een wandeling die Liesbeth en ik al eerder gemaakt hebben en die zeker de moeite waard was om nog eens over te doen. Liesbeth had ook contact gehad met Esther en die sloot zich voor deze mooie wandeling graag bij ons aan. Het werd weer een heel leuke middag en we hebben genoten van de mooie wandeling, het stralend weer en van het prachtige uitzicht over Sydney en Port Jackson. Om kwart voor zeven waren we weer thuis en werd het tijd om het eten op te zetten.

Zo zijn we weer een week verder en maken we ons op voor het einde van 2011. Mooi moment om alle familieleden, vrienden en bekenden die deze site volgen, een heel goede jaarwisseling te wensen namens Joost, Liesbeth en mezelf. Overigens zijn we tijdens oud en nieuw met zijn vieren, want op 30 december arriveert neef Bart, die op dit moment bij Maike in Thailand is. Hij komt voor drie maanden naar Australië. We gaan hem met open armen ontvangen.

• 28 December 2011 - 11:48

Mary:

Gelukkig hebben jullie zonnige kerstdagen gehad! Voor jullie 4-en ook een mooie jaarwisseling toegewenst en alle goed voor 2012! Tot volgend jaar...

• 28 December 2011 - 11:50

Nicky:

Geniet van het samen zijn en ook voor jullie een goede jaarwisseling, we horen elkaar.

Liefs nicky

• 28 December 2011 - 12:51

Ine Van Avendonk:

Leuk, dat jullie met een aantal familieleden bij elkaar zijn!
    Alvast een hele fijne jaarwisseling toegewenst en een goed en gezond 2012. Groetjes, Ine

• 28 December 2011 - 15:59

Anneke:

ook wij wensen jullie een goede jaarwisseling ! groetjes John, Anneke, Nomi en Wessel

• 28 December 2011 - 17:23

Eric:

Hoi allemaal,
    Mmmm, na het regenweer in Nieuw Zeeland hebben jullie het mooie weer echt verdiend. Ben jaloers op het zonnetje en 22 graden.
    En op de heerlijke appeltaart! Ja Hansje, ik neem aan dat de UGBH die ook nog gaat proeven!
    Nog veel plezier daar en een heel goed nieuwjaar.
    Groetjes van ons5

• 28 December 2011 - 18:49

Yopie:

Wij zijn jaloers op jullie.
    Is er nog ruimte op het balkon, ligt zeker vol met houten stokken?
    Geniet nog lekker en hele leuke jaarwisseling.

Dikke kussen

• 28 December 2011 - 21:56

Huub:

Prettig verblijf voor eenieder en een gezellige jaarwisseling toegewenst.
    Groet,
    Huub

• 28 December 2011 - 23:33

Pieternel:

Jullie willen vast niet weten wat voor weer het hier is....
    Ik geniet van jullie warme foto's en heeerlijke uitziende appeltaart. Fijne jaarwisseling alvast, groetjes Pieternel

• 29 December 2011 - 10:56

Linda:

Hallo daar!
    Niet het hele recept zomaar op internet plaatsen he!! Das goud geld waard!! Zulke lekkere appeltaart krijg je niet zomaar he! haha
    Weer een leuk verhaaltje Hans!
    Hier regent het nu trouwens.. beetje jammer en dus ben ik nu weer super jaloers!!!
    Xxx

• 29 December 2011 - 17:34

Ria :

Een heel leuk verhaal alweer, zo krijg je ook wel zin in appeltaart. Als ik er aan denk loopt het water in mijn mond.
    Goede jaar wisseling voor jullie allemaal.
    Groetjes uit Reusel

• 30 December 2011 - 11:34

Hoi Hans,:

ondergetekende wist niet dat je naast fiscaal expert ook een culinaire topper bent! (dat laatste mede dankzij de geheime recepten van jullie moeder?).

Een prettige jaarwisseling in zomers Sydney & een gezond 2012 (natuurlijk ook voor Liesbeth!)

So long, neef Toon

• 30 December 2011 - 11:47

Marian:

ook voor jullie een goede jaarwisseling
    geniet van het weer
    groetjes aan iedereen
    marian

• 31 December 2011 - 11:30

Henri En Henriet:

Wij wensen jullie een fantastisch nieuwjaar! Geniet ervan!!!

Hartelijke groetjes vanuit Raamsdonksveer

• 31 December 2011 - 12:04

Sandra:

Ik liep een beetje achter, ben weer helemaal bij! Blijft super leuk om de verhalen en foto's te lezen.. Nog 50 dagen Liesbeth dan kom ik de familie aflossen..! :)

• 02 Januari 2012 - 11:47

Joke:

De allerbeste wensen voor jullie allemaal daar Down Under voor 2012!
    Ik zie weer uit naar een verslag over de jaarwisseling.
    Groetjes!

• 03 Januari 2012 - 13:59

Q&Akamp:

Heerlijke taart ! Hoe is het met de hitte ??