New York en Los Angeles - Reisverslag uit Tokio, Japan van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu New York en Los Angeles - Reisverslag uit Tokio, Japan van Liesbeth Leijten - WaarBenJij.nu

New York en Los Angeles

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

09 Mei 2012 | Japan, Tokio

Ik ben weer op de terug weg naar Sydney. De 1ste fase van het project is afgerond. Voordat ik de USA verliet heb ik de 2 grootste steden bezocht. Het laatste weekend van april ben ik naar New York gevolgen. Vanaf Chicago is het ruim 2 uur vliegen.

Aan het eind van vrijdagmiddag arriveerde ik bij het Grand Central Terminal van New York. Na even rondgekeken te hebben in het station. Het is heel mooi en is bekend van films die er zijn opgenomen. Ik had geen idee waar ik zat en ik kon ook geen plattegrond vinden, toen ben ik maar gewoon een kant opgelopen. Na een paar straten kwam een plattegrond en kon ik afleiden dat ik de verkeerde kant op ging, maar ook dat ik makkelijk naar het hotel kon lopen.
Met de straten van noord naar zuid, oost naar west en naamgeving van de straten (1ste avenue, 2de avenue, .) vond ik snel de 7de avenue. Zonder dat ik het in de gaten had stond ik op Time Square. Het is vele malen kleiner als ik gedacht had. Het was wel druk en overal was reclame. Time Square loopt uit op Broadway. Ik was nog geen ½ uur in de stad en ik had Time Square en Broadway al gezien. Het hotel lag heel gunstig tussen Time Square en Central Park.

Zaterdagmorgen was ik vroeg op gestaan en heb de Hop on/off bus genomen. Via Empire State building en Solo kwam ik bij ground zero. Bij een zijstraat moet je een ticket ophalen en daarna kun je de herdenkingsplaats van WTC bezoeken. Het maakte veel indruk op me.
Daarna ben ik naar Wall street gewandeld. De hoofdingang van Wall street is in een smalle straat. Als je het op TV ziet, heb je dat niet in de gaten. De wandeling werd voortgezet richting Statue of Liberty. De wachttijd was 1 ½ uur en heb ik besloten de Brooklyn tour te doen. Je rijdt via Manhattan bridge naar het eiland Brooklyn. Het was niet een hop on/off tour, maar de bus stopte wel om mensen de mogelijkheid te geven om over de Brooklyn bridge terug naar eiland Manhattan te wandelen. Ik heb dat ook gedaan.
Na de lunch (Franse uiensoep) heb ik de hop on/off tour afgemaakt die ik ’s morgens begonen was. ’s Avonds heb ik de musical Evita bezocht.

Zondagmorgen heb ik de metro genomen om nu wel naar Statue of Liberty te gaan. Met de ferry word je naar het eiland gebracht. Gelukkig had ik iemand horen vertellen aan welke kant je moet staan van de ferry en had ik dus een mooi plek om foto’s te maken.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar een restaurant waar je kroketten zou kunnen eten. Helaas was dat niet meer mogelijk maar de Belgische frietjes waren een goedmaker.
’s Midag heb ik de andere hop on/off tour gedaan die het noorden van Manhattan doet. Regelmatig kwamen Nederlandse namen te voorschijnen. Tijdens de toers kwam ook naar voren dat de Nederlanders hier nog wat achter gelaten hebben, o.a. kleuren van de vlag, wall street (kade gebouwd door de NL). De middag afgesloten heb ik afgesloten in Central Park.
Middernacht was ik weer terug in het appartement in Chicago.

Koninginnedag heb ik met collega’s de receptie van Nederlands consulaat in Chicago bezocht. Het aantal mensen was kleiner dan in Sydney, maar ze hebben in Chicago ook geen backpackers.
De laatste werkdag in Chicago werd afgesloten met een borrel en daarna met 2 Nederlandse collega en partner in Japans restaurant.

Zaterdagmorgen 5 mei ben ik naar Los Angeles gevlogen (vliegveld Ontaria). Jozef haalde me op van het vliegveld. Via toeristische route reden we naar zijn huis. Daar werd ik onthaald bij Betty. Het was 25 jaar geleden dat ze mij gezien had, maar ik was volgens haar niet veranderd. In de middag zijn we naar Palm Dessert gereden. Een autorit van 2 uur. Op een plek stonden heel veel windmolens. California werkt hard aan alternatieve voorzieningen van electriciteit.
Na deze autorit stonden we in de dessert. De temperatuur was ruim 10 graden hoger dan in Diamond Bar (Jozef en Betty wonen). In een restaurant bij 1 van de eerste resorts hebben we heerlijk gegeten. Op de terugreis hadden we een prachtige volle maan, die extra mooi was zonder kunstlicht.

Zondag 6 mei was de verjaardag van Betty. Samen met Jozef, haar vader, kinderen en kleinkind zijn we gaan lunchen. Ik zag Rubin na 27 jaar weer. Volgens hem was ik ook niet veranderd.
De middag zijn Jozef, Betty en ik naar het zuidoosten gereden. Eerst zijn we naar nationaal park gereden. Vervolgens zijn we naar een wijngebied gereden. Grote wijnvelden met mooie wijnhuizen. Op de terugweg hebben we bij een groot casino gedineerd. De casino’s staan op “indiano” grond. De grond is terug gegeven aan de indianen. De winst van de casino’s gaat naar de indianen. Ze moeten wel aan bepaalde regels voldoen voordat ze de uitkering krijgen.

Mijn laatste hele dag (maandag 7 mei) zijn we naar Los Angeles gereden. Via Sunset boulevard, Hollywood, Beverly hills, Belair kwamen we bij Santa Monica. Het is weer een andere stad dan Chicago en New York. De invloed van de Mexicanen/Spanjaarden is terug te zien in de gebouwen en wijken. De stad heeft minder hoge gebouwen dan Chicago en New York. Bij een Mexicaanse restaurant in de wijk waar Betty gewoond heeft, hebben we geluncht.

Jozef heeft me dinsdag naar het vliegveld gebracht. Ik ben gastvrij ontvangen, genoten van de autoritten, uitgerust, veel gekletst over de familie en vele uren geslapen.

Nu maak ik een tussenstop in Tokio om 2 dagen te werken met mijn Japanse collega’s en zaterdag 12 mei op naar Sydney.

• 09 Mei 2012 - 12:09

Nicky:

Mooi reisverslag Liesbeth en fijn dat het goed gaat.
    Succes in Tokio en dan weer lekker naar huis.

Liefs nicky

• 09 Mei 2012 - 12:15

Linda:

Wauw, gave foto's van New York!!! Daar wil ik ook wel een keer heen!!
    Fijn dat je zaterdag weer lekker naar huis in Sydney gaat!
    X Lin

• 09 Mei 2012 - 12:48

Sandra:

Echt fantastisch wat jij allemaal ziet! Leuke foto's van NY. X

• 09 Mei 2012 - 13:50

Hans:

Nou Liesbeth, we hadden gisteren via Skype al veel ervaringen uitgewisseld, maar met dit verslag wordt het nog indrukwekkender. Wist jij trouwens dat de stand van de maand afgelopen weekend heel bijzonder was, omdat deze extreem dicht bij de aarde stond. Helaas konden wij het door de bewolking niet waarnemen. Mooi dat je hier op zo'n manier getuige van was.

• 09 Mei 2012 - 14:38

Mary:

Oh Liesbeth, je leeft echt in een 'andere wereld'! Geweldige foto's en een groot compliment...dat je zo jong eruit blijft zien!

groetjes Mary en Co

• 09 Mei 2012 - 15:40

Q&A:

Fantastisch Liesbeth ! Jozef en Betty zijn zeer gastvrij en wat een huis. . .
    Al die belangrijke plaatsen die zijn bezocht zijn de moeite ook waard. Goed hoor ! Hier alles z'n gangetje.
    Alles kleurt weer groen en de bloemkes gaan weer bloeien. Veel liefs en groeten van ons beiden.

• 10 Mei 2012 - 00:11

Mark:

Heeeeel gaaf weer om dit te lezen en te zien! Werkze en goede reis verder!
    Groetjes

• 10 Mei 2012 - 20:11

Wim Veldhuis:

Mooi verslag weer, heb je Harry vdl nog gezien in New York ?
    Leuk om te lezen dat alles goed gaat.

• 10 Mei 2012 - 22:24

Pieternel:

Leuk Liesbeth, jij maakt wat mee...en dat in een paar dagen. Mooie foto's ook, bedankt voor het "mee-genieten".

Groetjes,Pieternel